Gode overgange - sådan gør vi i Asebo
I Asebo er gode overgange betydningsfulde. Derfor har vi fokus på både den gode opstart, den gode overflytning og gode afslutning i Asebo.
Gode overgange
Du kan herunder læse mere om overgangen fra:
- Fra hjemmet til Asebo
- Fra Asebos små stuer til Asebos store stuer
- Fra andet dagtilbud til Asebo
- Fra Asebo til Mølholm og Vinding skole
I Asebo sprogvurderes alle 3 årige og 5 årige børn. Ligeledes arbejder vi med dialogværktøjet fra Hjernen og Hjertet i forbindelse med forældresamtaler, når barnet fylder 3 år og i forbindelse med statussamtaler på de store stuer og skolestartssamtalen. Dialogværktøjet udfyldes af både pædagoger og forældre, og bruges både i overgangen mellem små og store stuer og i forbindelse med skolestart.
Overgang
Inden skolestart har vi et fællesprojekt på skolerne, hvor børnene over flere dage får mulighed for at opleve skolen og møde andre børn, som de skal gå i skole med.
De kommende skolebørn i Asebo kaldes storegruppen, de mødes 2 formiddage om ugen, hvor der skabes læringsmiljøer og rum der er målrettet førskolebørnene.
I september afholdes et informationsmøde om storegruppen for forældrene. Her omdeles en forældrefolder med gode råd om den gode overgang til skolen. Der afholdes skoleparathedssamtale med forældrene i foråret med udgangspunkt i dialogprofilen og sprogvurderingen.
Læs mere om Den gode overgang fra børnehave til skole overgange her.
Revideret af personalet og Forældrebestyrelsen efteråret 2020