Gode overgange - sådan gør vi i Asebo

I Asebo er gode overgange betydningsfulde. Derfor har vi fokus på både den gode opstart, den gode overflytning og gode afslutning i Asebo.

Gode overgange

Du kan herunder læse mere om overgangen fra:

  • Fra hjemmet til Asebo
  • Fra Asebos små stuer til Asebos store stuer
  • Fra andet dagtilbud til Asebo
  • Fra Asebo til Mølholm og Vinding skole

I Asebo sprogvurderes alle 3 årige og 5 årige børn. Ligeledes arbejder vi med dialogværktøjet fra Hjernen og Hjertet i forbindelse med forældresamtaler, når barnet fylder 3 år og i forbindelse med statussamtaler på de store stuer og skolestartssamtalen. Dialogværktøjet udfyldes af både pædagoger og forældre, og bruges både i overgangen mellem små og store stuer og i forbindelse med skolestart.

 

Overgang

  • Nye børn

    Når et barn starter i Asebo, er det vigtigt, at vi forinden har fået en snak med forældrene omkring barnets udvikling, vaner, rytme, hjemlige situation m.m. Det gode forældresamarbejde vægtes højt, og en åben dialog skaber de bedste forudsætninger for samarbejdet omkring barnets trivsel og udvikling.
    Som udgangspunkt forventer vi, at forældre er i Asebo de to første dage sammen med barnet, således barnet gradvis vænnes til at være sammen med de nye voksne og børn, herefter trappes der gradvis ned. Vi tager så vidt muligt udgangspunkt i barnets behov og laver aftaler sammen med forældrene i de enkelte tilfælde.

  • Nye børn fra andre dagtilbud

    Når et barn kommer til Asebo fra en dagplejer eller en anden daginstitution, vil det som regel komme på besøg med en medarbejder og en gruppe børn i Asebo inden opstarten. Det giver barnet mulighed for at se Asebo sammen med voksne som det er tryg ved.

  • Fra små til store stuer

    år børnene i Asebo flyttes fra små til store stuer, er de ca. 4 år. De kender Asebo som hus og hverdagens rytme. Mens børnene er store på de små stuer har vi allerede fokus på den gode overgang. Bl.a. har vi en gang ugentligt torsdagssjov, hvor de store børn på de små stuer mødes på tværs om formiddagen og laver forskellige aktiviteter. Således får børnene et større kendskab til hinanden og skaber nye relationer, inden de skal gå sammen på de store stuer. Ligeledes mødes de på tværs af de små stuer på de store stuers legeplads ca. 1 gang om ugen i en middagsstund. Det giver børnene mulighed for at lære de større omgivelser, voksne og børn på de store stuer at kende. Derudover har vi fokus på at skabe genkendelighed i overgangen. Derfor arbejder vi på alle stuer med både Hit med lyden samt Halfdan Rasmussens’ ABC.
    Når børnene flyttes over på de store stuer er vi opmærksomme på barnets udvikling og stuernes normering. Bl.a. tilstræber vi, at børnene er renlige, færdige med at bruge sut og med at sove til middag. De skal bl.a. kunne modtage små beskeder, vente på tur og selv tage tøj af og på. Det er vigtigt, at børnene kan navigere i en hverdag med flere muligheder og færre voksne. Vores erfaring er, at det så vidt muligt er godt, at en lille gruppe børn flyttes sammen. Ved opstarten på de store stuer tilbydes forældrene en rundvisning og en uformel snak. Ca. 3-6 mdr. efter opstarten tilbydes forældrene en statussamtale omkring barnets udvikling og trivsel på de store stuer. Der tages udgangspunkt i dialogprofilen.

  • Skolestart

    I Asebo har vi i mange år haft et godt samarbejde med Vinding og Mølholm skole samt de øvrige daginstitutioner i området omkring skolestart. Det betyder, at vi helt konkret har et formaliseret og målrettet samarbejde med samarbejdsmøder om både den gode overgang og børnene inden skolestart, hvor vi bl.a. løbende evaluerer overgangen og drøfter, hvad børnene skal mestre.

Inden skolestart har vi et fællesprojekt på skolerne, hvor børnene over flere dage får mulighed for at opleve skolen og møde andre børn, som de skal gå i skole med.

De kommende skolebørn i Asebo kaldes storegruppen, de mødes 2 formiddage om ugen, hvor der skabes læringsmiljøer og rum der er målrettet førskolebørnene.

I september afholdes et informationsmøde om storegruppen for forældrene. Her omdeles en forældrefolder med gode råd om den gode overgang til skolen. Der afholdes skoleparathedssamtale med forældrene i foråret med udgangspunkt i dialogprofilen og sprogvurderingen.

Læs mere om gode overgange her.

Revideret af personalet og Forældrebestyrelsen efteråret 2020